top of page
Anchor 1

Curriculum Vitae

in het kort

Melanie (1985). HBO-docent, bestuurslid, museumliefhebber, programmamaker, Film- en Televisiewetenschapper en yogadocent.

Sinds 2021 wordt mijn liefde voor media, cultuur en educatie beantwoord bij de Hogeschool van Amsterdam waar ik werk als docent, coach en onderwijsontwikkelaar voor de opleidingen 'Communicatie' en 'Creative Business'.

 

Daarvoor werkte ik 4 jaar als programmamaker en projectleider bij de Museumvereniging/Stichting Museumkaart in Amsterdam.

​

En daarvoor werkte ik 8 jaar lang voor de VPRO als redacteur en conceptontwikkelaar voor platforms als vpro.nl, vpro.nl/madeineurope, vpro.nl/jeugd en zapp.nl/echtgebeurd een omroepbreed jeugddocumentaireplatform dat ik heb opgericht. 

 

Ik houd me verder graag bezig met yoga, filosofie, festivals en de combinatie daartussen. 

werkervaring
Docent - Hogeschool van Amsterdam

​2021 - heden 

Verhalen brengen mensen in beweging. Ze helpen gedrag veranderen. Een onderneming starten. Nieuws brengen. Verbeelden wat er nog niet is. De wereld verbeteren. Bij de Amsterdamse opleidingen Communicatie (CO) en Creative Business (CB) leer ik studenten met zulke verhalen impact maken.

​

​

Programmamaker en projectleider - Museumvereniging

​2017 - 2021 

In deze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die niet vergeten mogen worden. Voor de musea die lid zijn van de Museumvereniging (400+) én voor het publiek dat in musea geïnteresseerd is (waaronder 1,4 miljoen Museumkaarthouders) ontwikkelde en leidde ik programma's die via diverse media en podia werden aangeboden.

 

 

Yogadocent

​2014 - heden​ 

Docent Hatha yoga bij  Thuskomme en invaldocent. Inmiddels laat mijn agenda een vast yogaritme even niet toe. Maar losse lessen of workshops zijn wel mogelijk op aanvraag, dus neem gerust contact op. 

​
 

Gastdocent bij: 

​2005 - 2020​ 

- Media, Marketing & Evenementen, De Rooi Pannen Noord-Brabant (2020)

- Media, Informatie en Communicatie, Hogeschool van Amsterdam (2016)

- Algemene Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht (2005)

Winnaar van de Cultuurstudiesprijs 2005 ivm cursusvoorstel 'Identiteitsconsrructie en intermedialiteit' voor de cursus 'Cultuur, media en leefstijlen'.

​
 
Redacteur en audiovisueel conceptontwikkelaar - VPRO

​2012 - 2017

Ontwikkeling, research en allround redactie voor het crossmediale vpro.nl en vpro.nl/jeugd, online marketing, contentstrategie, social media, medecurator van vpro-applicatie ‘Koos’, presentatie van videotips als ‘smaakmaker’ voor
vpro.nl.

​

​

Coördinator en researcher - VPRO

​2009 - 2017

Ontwikkeling en coördinatie van het omroepbrede platform voor jeugddocumentaires: zapp.nl/echtgebeurd en research/redactie voor GeschiedenisTV en HollandDoc. Allround (web)redactie, formatontwikkeling, interviews, stagebegeleiding, organiseren van workshops, social media, werving en begeleiding Junior Reporters, samenwerking met filmhuizen, festivals en mediapartners (Cinekid/IDFA/Schooltv).

​
 

Workshopleider, gids en documentalist

​2008 - 2014

Evenementenbegeleiding, het geven van workshops (film) en rondleidingen. En documentatie van televisieprogramma’s voor de catalogus van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon

Enthousiast,

strategisch,

sociaal,
accuraat,

gedreven, nieuwsgierig

en creatief

specialismen

Educatie, projectleiding, programmaontwikkeling, programmering, strategie, projectmanagement, research, (web)redactie, online marketing, verslaggeving, musea, media, televisie, (gast)lezingen, (jeugd)documentaire, communicatie, gezondheid, geschiedenis, filosofie, kunst, yoga.

talen

Nederlands (moedertaal), Engels (goed),
Duits (redelijk),
Frans (basis).

opleidingen
Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB)

​2022 

Hogeschool van Amsterdam

​

Master & Bachelor of arts: Theater-, film- en televisiewetenschap

​2003 - 2008

Universiteit Utrecht

​

Yoga Teacher Training (TTC)

​2014

Yoga Vidya Gurukul University, Nashik (India)

meer info
bottom of page